Prémiové sauny, sauna domy až s 20-30% slevou!
Stáhnout (PDF)

Finská sauna, suchá sauna a její účinky


Finská sauna má příznivé účinky na naše zdraví.

 


 
Finská sauna, suchá sauna je výborná jako prevence proti různým chorobám a zvyšuje odolnost organismu. Pocením se z těla vyplavují všechny toxiny a následné ochlazování zvyšuje naše otužování. Finská sauna, suchá sauna je vhodná pro ty, kteří se chtějí o své tělo starat a slouží k regeneraci a celkový odpočinek po fyzické i psychické stránce. Saunování se nedoporučuje lidem s vysokým krevním tlakem, s kožními a respiračními chorobami, se srdečními potížemi, s rýmou, chřipkou, alergikům.
 

Účinky saunování:

 
Účinek saunování na kůži
Kůže je víc, než jen ochranný obal organismu spojující organismus a vnější prostředí. Působí jako smyslový orgán a účastní se i na látkové výměně. Na každý cm2 má asi 6 mil. buněk, 100 potních žláz, 15 mazových žláz, 12 - 20 senzorů na chlad, 2 pro teplo a 200 pro bolest. Receptory pro teplo jsou hustší rozloženy kolem nosu a úst, proto okamžitě reagují při vstupu do sauny. O několik minut po vstupu do sauny stoupne teplota kůže. Zvýšený děj látkové výměny v kůži je umožněn zlepšením přívodu krve. Následuje zvýšené pocení vyvolané aplikací tepla. Ochlazení zastaví další pocení. Tento relaxační způsob saunování způsobí asi za 30 - 40 minut ztrátu potu asi 400 - 500 ml. Muži se potí více než ženy a jejich pot je oproti ženskému řidší. Vzestup teploty kůže a odstraněním zrohovatělé vrstvy pokožky během saunování je povzbuzena obnova kůže. Dá se spokojeně prohlásit, že v žádném jiném lázni nedosáhneme tak kvalitní očisty, než během důkladného saunování.

Účinek saunování na kardiovaskulární systém
Při sledování elektrokardiografických záznamů nebyly ve vztahu k zrychlení tepové frekvence (přehříváním) a její normalizaci (ochlazením) zjištěné poruchy srdečního rytmu a také se neprokázaly ischemické změny srdečního svalu ani po celkovém přímém ochlazení.

Účinek saunování na dýchací systém
Účinek fyzikálních složek sauna koupele na dýchací cesty patří k důležitým regeneračně-preventivním a terapeutickým efektem. Vlivem tepla na plicní alveoly dochází ke zvýšené látkové výměně v tkáni, ke zvýšené sekreci hlenových žláz, ke zvlhčení sliznice, k rychlejšímu pohybu řasinek epitelu sliznice a tedy k rychlejšímu odstraňování hlenu pokud zvýšené tvorbě obranných látek (imunoglobulinu A) přímo na sliznici av submukózu , k uvolnění hladkého svalstva v tkáni průdušinek ke zlepšení dýchání. To působí na další mechanismy spojené s dýcháním. Uvolňují se dýchací svaly segmentů páteře a hrudníku, skloubení žeber a jejich vazivových spojení se obratli. Vytálna kapacita plic vykazuje zlepšení hodnot nejen během saunování, ale i během následujících dní. Tyto změny jsou podle většiny autorů vysoce efektivní, snižují dechový odpor, případné neprůchodnosti dýchacích cest, alergie na dýchacích cestách a pod.

Účinek saunování na žlázy s vnitřní sekrecí
Mnohé z účinků saunování jsou projevem účasti vnitřního sekrečního systému (hormonálních žláz). Zvýšením tělesné teploty dochází k podráždění a následným změnám v hormonálních řídících okruzích. Význam těchto změn není ještě do všech detaiilov objasněn, ale dnes se již hodně o podílu hormonů na ovlivňována fyziologických reakcí organismu a při některých chorobných dějích. Změny hladiny hormonů jsou většinou patrné po 30 a více minutách v sauně. Saunování se člověka vlastně jen dotýká, aniž by mu ubližovat.

Dospělý organismus obsahuje asi 50 l vody. Během pocení v sauně ztrácí organismus 3 g soli, 0,5 g draslíku a omezené množství vápníku a hořčíku. Ani při zvýšeném pocení se koncentrace uvedených prvků nemění a není závislá na potní proudu. Co se týče dusíkatých látek, je například koncentrace močoviny při nízkém potních proudu 4 x větší, při vysoké hodnotě měkkého proudu je zvýšena 1 - 2 x. Vylučování kyseliny močové se děje v různých dávkách. Při nedostatečnosti ledvin byl prokázán podstatný vzestup kys. močové v potu. Při pocení v sauně pot obsahuje až 20 x více kys. močové než při běžném pocení. Tím se vysvětluje blahodárný a terapeutický účinek sauny při onemocnění DNY.

Účinek saunaovania na neurovegetativních systém
Autonomní vegetativní nervový systém má dvě funkční složky - sympatickou a parasympatická. Předpokladem pro jejich činnost jsou aferentní nervová vlákna, které vedou podněty (vzruchy) do míchy a do vegetativních center podvěsku žláz hypotalamus a hypofýza. V běžném životě dochází převážně k dráždění sympatického nervstva. Dochází k tomu vlivem tělesné námahy, psychického zatížení apod. Při převaze parasympatiku se objevují např. žaludeční potíže, trvalá nerovnováha (rozladění, dystonie) je způsobena vlivem různých životních okolností, ale také zvyklostmi jedince a vyvolává rozmanité obrazy chorobných jevů.

Během saunování dochází ke stimulaci obou systémů současně, ale se střídavou převahou jednoho systému nad druhým. To se odrazí na orgánech a jejich systémech. Vlivem tepla na parasympatikus dojde k relaxaci kosterního svalstva a psychickému uvolnění. Vlivem tepla na sympatikus dojde k vzestupu krevního tlaku, tepové frekvence a aktivaci potních žlázek. Ochlazování účinek opačný, vše se vrací k počátečním hodnotám, ale také o něco nižším.

Účinek saunování na psychiku
Na zdravotní stav ducha účinkuje saunování příznivě tak, že především uvolňuje napětí v psychické oblasti, zmenšuje úzkost, agresivitu a při tom ještě povzbuzuje, euforizuje. Pravidelné saunování také podporuje celkovou výkonnost, zvláště v dalších dnech po saunování. Celkový efekt saunování nekončí tedy hned za dveřmi sauny, ale zajímavě pokračuje.

Účinek saunování na pohybově-opěrný aparát
Do hloubky zasahující prohřátí pohybové soustavy vede obvyklá ke změnám funce, které mohou mít značný dopad, např. v léčebném ovlivňována nemocí kloubů a svalů, nebo ponámahový bolestivých pocitů. Vlivem tepla narůstá roztažitelnost a pružnost vaziva, prokrvení v kloubních pouzdrech, snižuje se viskozita kloubního mazu. Tyto efekty lze pouze uvítat jako zdroj posílení svalového korzetu a zlepšení stavu u chronických onemocnění pohybového aparátu.

Výhody saunování:


• počes saunování se tělozbavuje odpadních látek
• saunování zabezpečí dobré prokrvení mozku, končetin, kůže
• prudkým zahříváním a následným ochlazením se rozšiřují a zužují cévy, čímž se stávají elastičtější
saunováním po velké námaze se tělo zbavuje únavy

Dopřejme tedy saunování ve finské sauně všem, kteří jsou schopni ho užívat!

cz hu de en at sk
Poradíme? ×
Noémi CsiszárNoémi Csiszár Noémi Csiszár International manažer Zaslání zprávy Online průzkum sauny